روایتی تازه
از بازار مشتقه
Search
Close this search box.
دارایی پایه در قراردادهای اختیار معامله

دارایی‌ پایه در قراردادهای اختیار معامله را بشناسید

 

دارایی‌ پایه در قراردادهای اختیار معامله یا به انگلیسی (Underlying asset)، دارایی‌ای است که قرارداد اختیار معامله بر روی آن منتشر می‌شود. با این مقاله از ریسکاو همراه باشید تا به طور کامل برایتان توضیح دهیم دارایی‌ پایه در قراردادهای اختیار معامله چیست و با  نماد پایه در قراردادهای اختیار معامله چه تفاوتی دارد. با این‌حال اگر احساس می‌کنید با اختیار معامله آشنایی کافی ندارید، ابتدا سراغ مقاله «توضیح ساده‌ی اختیار معامله» بروید و با این مفهوم آشنا شوید. 

دارایی پایه در قراردادهای اختیار معامله چیست؟
چه چیزهایی می‌توانند دارایی پایه در قراردادهای اختیار معامله باشند؟
تفاوت دارایی‌ پایه در قراردادهای اختیار معامله با نماد پایه در قراردادهای اختیار معامله 
دارایی‌های پایه در قراردادهای اختیار معامله کالا

دارایی پایه در قراردادهای اختیار معامله چیست؟

همانطور که گفتیم، دارایی پایه کالا یا دارایی‌ای است که قرارداد اختیار معامله بر اساس آن منتشر می‌شود. مثلا دارایی پایه قرارداد اختیار معامله ضخود 7018، «سهام خودرو» است یا دارایی پایه قرارداد اختیار معامله ضستا 1209، «سهام شستا» است. حال شما حدس بزنید دارایی پایه قرارداد اختیار معامله خگستر چیست؟ درست حدس زدید. «سهام سرمایه‌گذاری ایران خودرو». در واقع می‌توان روی یک دارایی پایه، چندین و چند قرارداد اختیار معامله داشت. مثلا برای سهام سایپا (که دارایی پایه ماست)، چندین قرارداد اختیار معامله تحت عنوان «ضسپا» و «طسپا» داریم. 

     می‌توان روی یک دارایی پایه، چندین و چند قرارداد اختیار معامله داشت

چه چیزهایی می‌توانند دارایی پایه در قراردادهای اختیار معامله باشند؟

همانطور که می‌دانید، دارایی پایه دارایی‌ای است که قرارداد اختیار معامله بر آن مبتنی است. برای هر دارایی پایه، در هر زمانی، قراردادهای اختیار معامله متفاوتی وجود دارد که ممکن است مورد داد و ستد قرار بگیرند. اوراق بهادار، ارز، شاخص سهام، طلا، فلزات، انرژی (نفت خام، گاز، برق)، فرآورده‌های نفتی، محصولات کشاورزی و محصولات دامی از مواردی است که به عنوان دارایی پایه در قراردادهای اختیار معامله محسوب می‌شوند. 

در واقع قراردادهای اختیار معامله بر اساس نوع دارایی که بر آن مبتنی می‌شوند، به چند دسته تقسیم می‌شوند. بر اساس دارایی پایه در قراردادهای اختیار معامله، چندین نوع قرارداد آپشن داریم:

1: اختیار معامله سهام (دارایی پایه آن سهام است)

2: اختیار معامله کالا (دارایی پایه آن یر اساس کالا، شاخص کالا و قراردادهای آتی کالا است)

3: اختیار معامله اوراق قرضه (دارایی پایه آن اوراق قرضه است)

4: اختیار معامله نرخ بهره (که ارزش آن به یک بهره پایه گره خورده است)

5: اختیار معامله ارز ((دارایی پایه آن ارز است)

6: اختیار معامله شاخص (دارایی پایه آن شاخص است مثلا شاخص کل بورس)

7: اختیار معامله قرارداد آتی (دارایی پایه آن قرارداد آتی است)

توجه داشته باشید که اگر دارایی پایه در قراردادهای اختیار معامله ما کالا باشد، شرایط قابل قبول کالا باید توسط بورس معین شود.

    بر اساس دارایی پایه در قراردادهای اختیار معامله، چندین نوع قرارداد آپشن داریم

در این قسمت از نقشه بازار ریسکاو می‌توانید دارایی‌های پایه در قرارداد اختیار معامله سهام را به طور کامل مشاهده کنید:

دارایی‌ پایه در قراردادهای اختیار معامله سهام

دارایی‌ پایه در قراردادهای اختیار معامله با نماد پایه در قراردادهای اختیار معامله چه تفاوتی دارد؟

این دو در واقع یکی هستند و با هم فرقی ندارند. در واقع می‌توان به جای کلمه دارایی پایه از نماد پایه نیز استفاده کرد. بنابراین حواس‌تان باشد هرجا نماد پایه در اختیار معامله استفاده شد، منظور همان دارایی پایه در اختیار معامله است. به نظر شما چرا به دارایی پایه، نماد پایه هم می‌گویند؟ دلیل استفاده از نماد پایه در اختیارمعامله، دارایی پایه بودن نمادهای بورسی است. 

               نماد پایه در اختیار معامله سهام، همان دارایی پایه در اختیار معامله سهام است

 

در حال حاضر دارایی‌های پایه در قراردادهای اختیار معامله کالا چه چیزهایی هستند؟

همانطور که می‌دانید، اختیار معامله سهام با اختیار معامله کالا تفاوت‌هایی دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها، دارایی پایه آن‌هاست. طبق سایت بورس کالا، در حال حاضر نمادهای پایه در اختیار معامله کالای ایران شامل زعفران رشته‌ای بریده ممتاز نگین، سکه طلای تمام بهار آزادی طرح امام، قرارداد آتی زعفران نگین، قرارداد آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلای لوتوس و واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلای کهربا هستند. اگر فکر می‌کنید بهتر است با اختیار معامله کالا به طور کامل آشنا شوید، مقاله «اختیار معامله کالا» را از دست ندهید. 

دارایی‌ پایه در قراردادهای اختیار معامله کالا

اگر می‌خواهید دارایی‌ پایه در قراردادهای اختیار معامله کالا را مرتب چک کنید، می‌توانید به این آدرس در بورس کالای ایران سر بزنید. در این سایت، لیست دارایی‌های پایه قرارداد اختیار معامله نمایش داده می‌شود. 

سخن آخر

حال که دارایی‌های پایه در قرارداد اختیار معامله را شناخته‌اید، دوست دارید وارد بازار اختیار معامله بشوید؟ به خاطر داشته باشید که یکی از مهمترین عوامل تعیین‌کننده در قیمت، دارایی‌های پایه در قرارداد اختیار معامله هستند.  شناخت اگر می‌خواهید نبض این بازار در دستان شما باشد، از دوره‌های آموزشی اختیار معامله ریسکاو جا نمانید. 

 

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نویسنده:

ناظر محتوا :

جعفر سلیمانی مکی

جعفر سلیمانی مکی

هم بنیانگذار و مدیر عامل ریسکاو، فعال بازارهای مالی و تحلیلگر بازار مشتقه

آرشیو ناظر محتوا