روایتی تازه
از بازار مشتقه
Search
Close this search box.
اختیار خرید

قرارداد اختیارخرید یا کال آپشن (Call option) چیست و چگونه از آن سود ببریم؟

 

طبق تعریف سایت Investopedia کال آپشن یا قرارداد  اختیار خرید به نوعی قرارداد اختیار گفته می شود، که در آن خریدار با پرداخت پریمیوم اختیار این را دارد که سهام را در تاریخ اعمال بر روی قیمت مشخص شده خریداری کند به خریدار ها به اصطلاح هولدر(holder)  نیز گفته می‌شود.

اما فروشنده این نوع قراردادها متعهد هستند که در روز اعمال و در قیمت اعمال طبق قرارداد سهام را به خریداران که اعمال کرده اند بفروشند. به فروشندگان به اصطلاح رایتر (writer)  گفته می‌شود.

موقعیت

دامنه سود

دامنه زیان

خرید اختیار خرید

نامحدود

محدود

فروش اختیار خرید

محدود

نامحدود

در جدول بالا نحوه سود و زیان خریدار و فروشنده اختیار خرید را به زبان ساده نشان داده‌ایم.

در قراردادهای کال آپشن، خریدار قرارداد انتظار رشد و صعود نمودار را دارد و از بالا رفتن قیمت ها منتفع می شود. زیرا با افزایش قیمت دارایی پایه قرارداد ارزش پریمیوم نیز رشد میکند و میتواند نوسانات مثبت از بازار بگیرد. و درصورت اینکه قیمت دارایی پایه از قیمت اعمال بیشتر شود. در روز سررسید میتواند با اعمال قرارداد سود منتفع شود.

فروشنده قرارداد تحلیلش بر این اساس است که قیمت سهم به قیمت اعمال قرارداد تا زمان سر رسید نخواهد رسید.و سودش همان پرمیومی که از خریدار دریافت کرده است.

نمادهای اختیار خرید با حرف “ض” و سپس سه حرف از نماد در ادامه آن قرار می‌گیرد. در توضیح هر نماد اختیار معامله، قیمت اعمال اختیار معامله و تاریخ سررسید آن نیز درج می‌شود.

اختیار خرید معامله با افزودن حرف “ضـ” به ابتدای بخشی از نماد شرکت‌ های دارای قرارداد اختیار ایجاد می‌شود.مثال ضخود (اختیار خرید خودرو)

به عنوان مثال ضخود 8010

اختیار خرید

 اختیار خرید خودرو در تاریخ اعمال  1401/08/04  به قیمت 2000 ریال

و در تاریخ نگارش مقاله با پرمیوم 112 ریال

قیمت سهام خودرو در تاریخ نگارش 2016 ریال است.

حال خریدار این قرارداد در تاریخ اعمال اگر نماد بالای همین قیمت 2000 ریال باشد در سود قرار دارد و درصورت اعمال میتواند سود خودش را کسب کند. علاوه بر اینکه اگر قبل از اعمال قصد فروش داشته باشد از پرمیوم در سود است.

فروشنده این قرارداد نیز فعلا قراردادش وارد زیان شده و در تاریخ اعمال اگر قیمت همچنان  بالای 2000 ریال باشد باید سهم به خریدار بدهد و اگر از قیمت های پایین تر سهام را نداشته باشد و از بازار قصد خرید داشته باشد به قیمت امروز به ازای هر برگه سهام 16 ریال وارد زیان شده است.

اگر می‌خواهید به طور کامل با قرارداد اختیار معامله آشنا شوید، به مقاله «قرارداد اختیار معامله چیست؟» سر بزنید. 

 

سخن پایانی

حال که با قرارداد اختیار خرید به خوبی آشنا شده‌اید، آماده‌ی مباحث دیگر حوزه اختیار معامله هستید. برای آشنایی بیشتر با بازار اختیار معامله میتوانید سایر مقالات را بخوانید و اگر همچنان از ما سوالی دارید، در کامنت بپرسید.

 

 

 

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نویسنده:

ناظر محتوا :

جعفر سلیمانی مکی

جعفر سلیمانی مکی

هم بنیانگذار و مدیر عامل ریسکاو، فعال بازارهای مالی و تحلیلگر بازار مشتقه

آرشیو ناظر محتوا