روایتی تازه
از بازار مشتقه
Search
Close this search box.
موقعیت‌ گیری در قراردادهای آپشن

4 موقعیت‌ گیری در قراردادهای آپشن که باید بشناسید

 

حتما تا به حال متوجه شده‌اید که موقعیت‌ گیری در قراردادهای آپشن، تنوع بیشتری نسبت به معاملات بورسی دارد. همین ویژگی است که بازار اختیار معامله را برای معامله‌گران آپشن جذاب می‌کنید.  بیایید در این مقاله با موقعیت‌ گیری در قراردادهای آپشن  آشنا شویم، بدانیم بهتر است در بازار نزولی از آنها استفاده کنیم یا بازار نزولی و آیا می‌توانیم این موقعیت‌ها را با هم ترکیب کنیم یا خیر. 

توضیح با مثال موقعیت خرید اختیار خرید (long call)
توضیح با مثال موقعیت فروش اختیار خرید (short call)
توضیح با مثال موقعیت خرید اختیار فروش (long put)
توضیح با مثال موقعیت فروش اختیار فروش (short put)
ترکیب موقعیت‌ گیری در قراردادهای آپشن

موقعیت‌ گیری در قراردادهای آپشن چند دسته است؟

ما در اختیار معامله چهار موقعیت‌ گیری در قراردادهای آپشن  داریم که عبارت هستند از:

  1. موقعیت خرید اختیار خرید (long call)
  2. موقعیت فروش اختیار خرید (short call)
  3. موقعیت خرید اختیار فروش (long put)
  4. موقعیت فروش اختیار فروش (short put)

چهار موقعیت گیری در قراردادهای آپشن

موقعیت خرید اختیار خرید در اختیار معامله:

بازار مناسب: معمولا بازار صعودی

در موقعیت‌ گیری در قراردادهای آپشن، «خرید اختیار خرید» یکی از بهترین موقعیت‌ها محسوب می‌شود.  در موقعیت خرید اختیار خرید یا همان خرید کال آپشن (long call)، خریدار یا هولدر (Holder) اختیار دارد که طبق قرارداد اختیار خرید، تعداد معینی از دارایی پایه (نماد پایه) را در تاریخ سررسید معین و به قیمت معین یعنی قیمت اعمال خریداری کند. اگر در موقعیت خرید اختیار خرید قرار بگیرید لازم است در ازای داشتن این اختیار،  مبلغی را تحت عنوان پریمیوم بپردازید. 

 

فرض کنید شما قراردادی می‌بندید که در آن، اختیار دارید یک زمین را به قیمت 100 میلیون، در تاریخ 2 اسفند از فروشنده بخرید. شما در ازای اینکه آن فروشنده به این قرارداد متعهد بماند، مبلغی را به او می‌پردازید تا در روز سررسید به شما دارایی مورد نظر را با همان قیمت معین شده در قرارداد  بفروشد. شما اختیار دارید به این قرارداد پایبند بمانید یا نمانید یعنی اگر دیدید قیمت زمین بالا رفت، طبق قرارداد زمین را به همان قیمت قدیم میخرید و اگر دیدید، قیمت زمین پایین آمد یا به هر دلیلی نخواستید آن را بخرید، می‌توانید قرارداد را اعمال نکنید.

ریسک نامحدود فروشنده در موقعیت گیری در قراردادهای آپشن

2: موقعیت فروش اختیار خرید در اختیار معامله:

بازار مناسب: معمولا بازار نزولی

دومین موقعیت‌ گیری در قراردادهای آپشن، موقعیت «فروش اختیار خرید» یا همان «فروش کال آپشن» است. برای فهم موقعیت فروش اختیار خرید (short call) کافی است موقعیت بالا را برعکس کنید. اگر در سمت فروشنده قرارداد اختیار خرید قرار بگیرید (Writer یا رایتر)،  شما سمت متعهد قرارداد اختیار خرید ایستاده‌اید. یعنی شما تعهد دارید که یک زمین را به قیمت 100 میلیون، در تاریخ 2 اسفند به خریدار بفروشید یعنی اگر خریدار پای معامله بیاید و قرارداد را اعمال کند، شما مجبورید زمین را به قیمت معین شده در قرارداد به خریدار بفروشید. 

 

گرفتن موقعیت فروش اختیار معامله ریسک نامحدود دارد

 

3: موقعیت خرید اختیار فروش در اختیار معامله

بازار مناسب: معمولا بازار نزولی

سومین موقعیت‌ گیری در قراردادهای آپشن، موقعیت خرید اختیار فروش است. این موقعیت بیشتر مخصوص بازارهای نزولی است، یعنی بازارهای قرمز. با گرفتن موقعیت خرید اختیار فروش (long put) در اختیار معامله، شما به عنوان خریدار،  اختیار دارید که تعداد معینی از دارایی پایه (نماد پایه) را در تاریخ سررسید معین و به قیمت معین یعنی قیمت اعمال به فروش برسانید. برای فهم بهتر این موقعیت، معمولا بیمه را مثال می‌زنند. شما با خرید قرارداد بیمه برای ماشین (پرداخت پریمیوم)، اختیار پیدا می‌کنید که در صورت تمایل اگر ماشین‌تان با مشکلی مواجه شد، برگ بیمه را تحویل می‌دهید و بیمه‌گذار باید آن ماشین را با قیمت معین شده در قرارداد  از شما بخرد. 

در موقعیت خرید اختیار خرید و خرید اختیار فروش ، حد ضرر شما به اندازه پریمیومی است که می‌پردازید.

نقطه سر به سر در موقعیت گیری در قراردادهای آپشن
4: موقعیت فروش اختیار فروش در اختیار معامله:

بازار مناسب: معمولا بازار صعودی

چهارمین موقعیت‌ گیری در قراردادهای آپشن، موقعیت فروش اختیار فروش است یا همان فروش پوت آپشن. موقعیت بیمه‌گذار در مثال بالا، موقعیت فروش اختیار فروش (short put) است. فروشنده پوت آپشن، تعهد دارد که در طبق قرارداد تعداد معینی از دارایی پایه (نماد پایه) را در تاریخ سررسید معین و به قیمت معین یعنی قیمت اعمال از شما بخرد.

بیایید برایتان مثالی بزنیم. مثلا اگر طبق قرارداد  بیمه، تعیین کرده‌اید که در صورت آسیب دیدن ماشین، 200 میلیون بپردازید، با اعمال شدن قرارداد اختیار فروش توسط خریدار اختیار فروش، شما مجبورید که آن را 200 میلیون تومان بخرید! در ازای این تعهد شما پریمیوم را دریافت می‌کنید. اگر خریدار قرارداد را اعمال نکند، شما این پریمیوم را به عنوان سود در جیب خود می‌گذارید. (به پاس خواندن این مقاله کد blog22 را در بخش خرید اشتراک پریمیوم ریسکاو بزنید و یک ماه اشتراک پریمیوم رایگان جایزه بگیرید!) مثل هزاران بیمه‌ای که ما از شرکت بیمه می‌خریم و لازم‌مان نمی‌شود!

 

 فقط در صورت تسلط بر بازار اختیار معامله، موقعیت فروش بگیرید.

آیا تنها 4 موقعیت‌‌ گیری در قراردادهای آپشن داریم؟

موقعیت گیری در قراردادهای آپشن همین چهار تا هستند اما این به این معنی نیست که شما فقط از طریق همین چهار موقعیت گیری می‌توانید در بازار آپشن فعالیت کنید. در واقع اکثر معاملات آپشن از طریق ترکیب کردن این چهار موقعیت انجام می‌شوند که به آن‌ها استراتژی اختیار معامله می‌گوییم. در استراتژی‌ها ما با ترکیب این موقعیت‌ها به اضافه خرید و فروش سهام پایه می‌توانیم معامله کنیم و سود کسب کنیم. ما در مقاله 21 استراتژی اختیار معامله به شما آموزش داده‌ایم چطور با موقعیت‌گیری‌های مختلف در قراردادهای آپشن، استراتژی معاملاتی آپشن پیاده کنید. 

 

سخن پایانی

حال که آشنایی لازم با چهار موقعیت گیری در قراردادهای آپشن را به دست آورده‌اید، بهتر است کم‌کم وارد بازار اختیار معامله شوید. البته قبل از آن باید به شناخت کافی از بازار برسید تا بدانید با توجه به روند بازار، چه موقعیتی بگیرید. بهتر است قبل از موقعیت گیری در قراردادهای آپشن، بازار اختیار معامله را به خوبی بشناسید. توصیه پایانی ما این است که اگر هنوز در این بازار تازه کار هستید، در موقعیت‌ گیری در قراردادهای آپشن، فقط موقعیت‌های خرید اختیار معامله (خرید کال آپشن و خرید پوت آپشن) را در نظر بگیرید. 

 

منابع:
کتاب مهندسی مالی 
سایت strike.money

ریسکاو، روایتی تازه از بازار مشتقه

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سینا خدابخشی
    ژانویه 21, 2024 15:31

    ببخشید برای خرید اختیار خرید چقدر کارمزد باید بدیم؟

    پاسخ
    • آسیه رحمانی
      ژانویه 23, 2024 10:28

      سلام. کارمزد خرید اختیار خرید خرید کال آپشن
      ۰/۰۰۱۰۳ ارزش معامله است.

      پاسخ
  • پارسا قاسمی
    مارس 11, 2024 15:36

    وقتی ط میخریم اگه خواستیم اعمال کنیم سهم باید بدهیم یا بگیریم

    پاسخ
    • آسیه رحمانی
      مارس 12, 2024 13:57

      سلام. وقت بخیر. سهم رو میدین به قیمت اعمال میفروشین و پولشو میگیرین

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نویسنده:

ناظر محتوا :

جعفر سلیمانی مکی

جعفر سلیمانی مکی

هم بنیانگذار و مدیر عامل ریسکاو، فعال بازارهای مالی و تحلیلگر بازار مشتقه

آرشیو ناظر محتوا