روایتی تازه
از بازار مشتقه
Search
Close this search box.
قرارداد اختیار معامله کالا چیست؟

اختیار معامله کالا چیست و چه فرقی با اختیار معامله سهام دارد؟ 

 

احتمالا برایتان سوال پیش آمده باشد که اختیار معامله در بورس سهام با اختیار معامله  کالا چه فرقی دارد؟ یا حتی ممکن است شرایط این دو را با هم اشتباه کرده باشید و فکر کنید این دو با هم یکی هستند. در این مقاله ریسکاو به توضیح کامل اختیار معامله در بورس و اختیار معامله کالا می‌پردازیم و همه شبهات شما را درباره این موضوع برطرف می‌کنیم. 

برای رفتن به مطلب موردنظر کلیک کنید:

تفاوت اختیار معامله کالا با اختیار معامله سهام
اختیار معامله کالا چیست؟
اختیار معامله سهام چیست؟

تفاوت اختیار معامله کالا با اختیار معامله بورس

تفاوت اختیار معامله کالا با اختیار معامله بورس در دارایی پایه آن‌هاست. در واقع اختیارهای معامله را به اعتبار دارایی پایه می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

1: اختیار معامله سهام
2: اختیار معامله کالا
3: اختیار معامله اوراق قرضه
4: اختیار معامله نرخ بهره
5: اختیار معامله ارز
6: اختیار معامله شاخص

دارایی پایه اختیار معامله کالا، کالا است و دارایی پایه اختیار معامله در بورس، سهام. این دو از این جهت است که با هم تفاوت دارند. جدا از این اختیار معامله کالا در بورس کالا انجام می‌شود نه بورس سهام. حال بیایید به تعریف هر کدام به صورت جداگانه بپردازیم:

قرارداد اختیار معامله کالا

دارایی پایه اختیار معامله کالا، کالا است و دارایی پایه اختیار معامله در بورس، سهام.

اختیار معامله کالا چیست؟

این نوع قرارداد اختیار معامله معمولا مبتنی بر کالا، شاخص کالا و قراردادهای آتی کالا است و تولیدکنندگان از این قراردادها برای بیمه محصولات خود استفاده می‌کنند. قرارداد اختیار معامله کالا مطابق قرارداد، حق خرید یا فروش یک دارایی پایه در قالب کالاهایی مانند فلزات گرانبها ،نفت محصولات کشاورزی و غیره را با قیمت معین و در یک تاریخ مشخص به دارنده آن می‌دهد. برای مثال، اگر فرد پیش‌بینی کند که قیمت کالا در آینده پایین می‌رود، میتواند خرید اختیار فروش را انجام دهد و اگر پیش‌بین‌اش این باشد که قیمت کالا قرار است افزایش یابد، می‌تواند اختیار خرید کالا را بخرد. 

یک نکته مهم: 

توجه داشته باشید که در اختیار معامله بورس کالا یک کالای حقیقی وجود دارد اما این به این معنا نیست که فرد الزاما خود کالا را به دست بیاورد بلکه می‌تواند صرفا واگذارکننده اختیار معامله به دیگری باشد.

اختیار خرید کالا:

خریدار اختیار خرید کالا با پرداخت مبلغی (پرمیوم) این حق را پیدا می‌کند که در تاریخ مشخص (تاریخ اعمال) مقدار مشخصی از کالا را به قیمت مشخص (قیمت اعمال) خریداری کند. فروشنده اختیار خرید کالا نیز تعهد دارد در صورت درخواست اعمال خریدار، کالای مورد نظر را بفروشد. 

اختیار فروش کالا:

خریدار اختیار فروش کالا با پرداخت پرمیوم، این حق را دارد که بتواند در تاریخ اعمال، مقدار مشخصی از کالا را به قیمت اعمال به او بفروشد. فروشنده نیز موظف است در صورت اعمال قرارداد، کالای مورد نظر را بخرد. 

اختیار معامله کالا این امکان را می‌دهد که بدون توجه به وضعیت رکود یا رونق اقتصادی، از بازار اختیار معامله کالا سود کسب کند. 

یک نکته مهم: اختیارهای معامله در بازارهای ثانویه نیز می‌توانند مورد معامله قرار بگیرند. بورس کالای شیکاگو بزرگترین بورس معامله قراردادهای آتی و اختیار معامله کالا به شمار می‌رود. در این بورس حتی احشام زنده نیز معامله می‌شود! 

اختیارهای معامله در بازارهای ثانویه نیز می‌توانند مورد معامله قرار بگیرند

قرارداد اختیار معامله کالا چیست
اختیار معامله سهام چیست؟

قراردادهای اختیار معامله سهام روی سهام بسته می‌شوند و به خریدار امکان خرید و یا فروش تعدادی معین سهم را در زمان معین و به قیمت مشخص می‌دهند. در اختیار معامله سهام، سرمایه گذاران با تسویه حساب نقدی قادرند بدون هیچ گونه اجباری برای دریافت یا تحویل سهام، اقدام بـه معاملـه اختیارهای معامله نمایند.  به عنوان مثال فرض کنید فردی قصد خرید ۱۰۰ سهم شستا برای سه ماه دیگر را دارد اما از الان نگران افزایش قیمت شستا در این مدت است. او می‌تواند با فروشنده‌ای به توافق برسد که با پرداخت پرمیوم،  ۱۰۰ سهم این شرکت را به قیمت هر سهم ۱۰،۰۰۰ ریال تا سه ماه دیگر در اختیار او قرار دهد. به موجب این قرارداد خریدار اختیار خرید می‌تواند در تاریخ اعمال، سهام مورد نظر را به همان قیمت توافقی ( 10000 ریال) خریداری کند. 

برای نحوه دریافت راهنمای کد اختیار معامله سهام این‌جا کلیک کنید.

 

امیدواریم با توضیح این اختیار معامله کالا و سهام توانسته باشیم مفهوم این دو را به خوبی در ذهن شما همراهان گرامی تفکیک کرده باشیم. حال بگویدد با این توضیحات ترجیح می‌دهید در کدام یک فعالیت کنید؟ در بازار اختیار معامله کالا یا بازار اختیار معامله سهام؟ اگر ترجیح می‌دهید در اختیار معامله سهام فعالیت کنید، دیده‌بان اختیار معامله ریسکاو به شما کمک می‌کند نبض این بازار را در اختیار داشته باشید. 

ریسکاو، روایتی تازه از بازار مشتقه

 

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نویسنده:

ناظر محتوا :

جعفر سلیمانی مکی

جعفر سلیمانی مکی

هم بنیانگذار و مدیر عامل ریسکاو، فعال بازارهای مالی و تحلیلگر بازار مشتقه

آرشیو ناظر محتوا

بلک شولز چیست؟ قیمت گذاری تئوری

تئوری قیمت گذاری بلک شولز یکی ازشیوه های مهم ارزش گذاری اوراق اختیار معامله میباشد. این معادله جهت قیمت گذاریِ