روایتی تازه
از بازار مشتقه
Search
Close this search box.
اهرم در اختیار معامله

اهرم در اختیار معامله چیست و چه امکاناتی به ما می‌دهد؟

وجود اهرم در قراردادهای اختیار معامله، دست و بال سرمایه‌گذار و نوسان‌گیر را برای سرمایه‌گذاری بیشتر از توانش باز می‌گذارد. این به شما امکان می‌دهد چندین برابر پول‌تان، معامله کنید. خب. چه چیزی از این بهتر؟ اگر می‌خواهید با اهرم در اختیار معامله آشنا شوید این مقاله را دنبال کنید.

اهرم در اختیار معامله چیست؟


بگذارید سراغ یک مثال برویم. فرض کنید میخواهید سنگی صد کیلویی را جابه‌جا کنید. برای جابه‌جا کردن این سنگ با دست خالی، شما نیاز به نیروی خیلی خیلی زیادی دارید. اما اگر از یک چوب استفاده کنید، سنگ صد کیلویی خیلی راحت و با نیروی خیلی کمتری جابه‌جا می‌شود. اهرم اختیار معامله دقیقا چنین کاری انجام می‌دهد. شما با پول کمتر، با استفاده از اهرم (همان چوب مثال بالا) می‌توانید سنگ‌های خیلی بزرگتری جابه‌جا کنید یا به زبانی دیگر، معامله‌های سنگین‌تری انجام بدهید. در واقع همانطور که اهرم چوبی، قدرت بازوی شما را چند برابر می‌کند، اهرم در اختیار معامله «leverage factor یا  multiplier» قدرت معامله شما را چندین برابر می‌کند. مثلا اگر پریمیوم یک سهم، 20 تومان باشد و قیمت خرید آن سهم، 200 تومان، شما با خرید پریمیوم می‌توانید ده برابر معامله کنید. 

اهرم در قراردادهای اختیار معامله به سرمایه‌گذار امکان می‌دهد که با پرداخت پریمیوم، بدون نیاز به در اختیار داشتن ارزش کل قرارداد، از نوسان‌های قیمت دارایی پایه سود ببرد. 

اهمیت اهرم در اختیار معامله

چرا باید از اهرم در اختیار معامله استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم، اهرم مختص چند برابر کردن توان معاملاتی شماست و این مهمترین مزیت آن حساب میشود. به این مثال توجه کنید:

حالت اول: شما 100 میلیون پول نقد دارید و قیمت هر ماشین هم 10 میلیون تومان است. شما می‌توانید با پولتان 10 ماشین بخرید و اگر ماه بعد، قیمت ماشین 12 میلیون شد، در مجموع 20 میلیون تومان سود ببرید. 

حالت دوم: شما با بازار آپشن آشنا هستید و تصمیم می‌گیرید به جای خرید ماشین، 100 کال آپشن خودرو مثلا ضخود 8018 را انتخاب کنید که پریمیوم آن یک میلیون تومان است (توان معاملاتی 10 برابر). در این وضعیت اگر قیمت خودرو به 12 میلیون برسد، شما ده برابر وضعیت بالا سود می‌کنید (سود 10 برابر). 

اهمیت اهرم اختیار معامله در مدیریت ریسک: در حالت اول اگر قیمت ماشین پایین بیاید، شما ضرر کرده‌اید و چاره دیگری ندارید اما در حالت دوم و با استفاده از کال آپشن، در صورت کاهش قیمت ماشین می‌توانید قرارداد را اعمال نکنید و دچار زیان نشوید.

 اهرم می‌تواند شبیه شمشیری دو لبه عمل کند! یعنی همان‌طور که سود شما را چندین برابر می‌کند، ضرر شما را هم چندین برابر کند!

روش‌های محاسبه اهرم در اختیار معامله 

1:محاسبه اهرم به روش دستی

اگر همچنان به روش‌های سنتی علاقه‌مندید، می‌توانید به صورت دستی و با کمک فرمول، اهرم در اختیار معامله را محاسبه کنید:

فرمول محاسبه اهرم در اختیار معامله به این شکل است:

(قیمت دارایی پایه * ضریب دلتا) تقسیم بر پریمیوم

اگر هنوز با مفهومی به اسم دلتا آشنا نشده‌اید، می‌توانید توضیح آن را در مقاله ضرایب پوشش ریسک یونانی بخوانید. همچنین می‌توانید آن را از طریق ماشین حساب سایت بورس یا نصب اپلیکیشن ماشین حساب بورس به دست بیاورید.

نکته مهم: ضریب دلتا برای قراردادهای خرید اختیار معامله بین صفر و یک و برای قرارداد فروش اختیار معامله، بین صفر و منفی یک قرار دارد. 

مثال محاسبه اهرم در اختیار معامله:

قیمت سهم شستا: 200

ضریب دلتا: 0.75

پریمیوم کال آپشن شستا (ضستا): 20

محاسبه اهرم در اختیار معامله:

 (200 * 0.75) تقسیم بر 20 = 7.5

در این شرایط شما تا 7.5 برابر پولتان، قدرت سرمایه‌گذاری پیدا می‌کنید. مثلا با خرید دو میلیون پریمیوم ضستا، تا 15 میلیون (2 * 7.5) قدرت سرمایه‌گذاری پیدا می‌کنید. 

2: محاسبه اهرم آپشن با کمک سایت ریسکاو

یک راه ساده بدون نیاز به فرمول محاسبه اهرم در اختیار معامله این است که به سایت ریسکاو بروید و در نقشه بازار اختیار معامله، روی سهم مورد نظر کلیک کنید:

مرحله اول محاسبه اهرم در اختیار معامله

سپس تاریخ سررسید را انتخاب کرده:

و روی قرارداد اختیار معامله  مورد نظر کلیک کنید تا با چنین صفحه‌ای مواجه شوید:

در این بخش می‌توانید اهرم فروش و اهرم خرید قرارداد خود را مشاهده کنید:

این امکانات را با استفاده از اشتراک برنزی رایگان سایت ریسکاو می‌توانید به دست بیاورید. فقط کافی است در سایت عضو شوید:

طرح های اشتراکی سایت ریسکاو

3: محاسبه اهرم اختیار معامله با ماشین حساب بورس

راه دیگر هم این است که از ماشین حساب بورس استفاده کنید. فقط کافی است که به سایت tsetmc.com بروید و از ماشین حساب سایت استفاده کنید.

سخن پایانی

وجود اهرم در اختیار معامله یکی از بزرگترین مزیت‌های اختیار معامله است که می‌تواند توان معاملاتی سرمایه‌گذار را چندین برابر کند. با این‌حال همانطور که گفتیم، باید از این اهرم هوشمندانه استفاده کرد چرا که استفاده اشتباه از آن می‌تواند موجب ضرر چندین برابری شما شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در این بازار بی‌گدار به آب نزنید و قبل از آن خوب آموزش ببینید.  اگر همچنان در مورد اهرم اختیار معامله سوال دارید می‌توانید در بخش کامنت سوال خودتان را بپرسید. 

ریسکاو، روایتی تازه از بازار مشتقه

 

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نویسنده:

ناظر محتوا :

جعفر سلیمانی مکی

جعفر سلیمانی مکی

هم بنیانگذار و مدیر عامل ریسکاو، فعال بازارهای مالی و تحلیلگر بازار مشتقه

آرشیو ناظر محتوا