روایتی تازه
از بازار مشتقه
Search
Close this search box.
اختیار خرید اروپایی و اختیار خرید آمریکایی چه تفاوتی با هم دارند؟

انواع سبک اعمال اختیار معامله چیست؟

 

عرصه بازار مشتقه و قراردادهای اختیار معامله در بورس ایران به اندازه کافی جدید و نوظهور است. مسئله زمانی برای معامله گران تازه کار در این بازار پیچیده‌تر می‌شود که با اصطلاحات و مفاهیم اولیه آن آشنایی کافی نداشته باشند و از انواع سبک اعمال اختیار معامله باخبر نباشند.

همانطور که می‌دانید کلید ورود به هر بازار مالی و کسب موفقیت در آن، درک کامل آن بازار است و برای رسیدن به این مهم باید با مفاهیم اولیه و اصلی آشنایی کامل داشته باشید. بازار اختیار معامله نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر قصد ورود به این بازار را دارید پیش از هر قدمی باید با مفاهیم آن آشنا شوید. 

یکی از مفاهیم اصلی بازار مشتقه، انواع سبک اعمال اختیار معامله است، به همین دلیل ما در این مقاله از ریسکاو سراغ بررسی انواع سبک اعمال اختیار معامله رفته‌ایم، پس با ما همراه باشید.

با کلیک روی بخش‌های زیر، مستقیم به بخش موردنظر بروید:
اعمال در اختیار معامله یعنی چه؟
انواع سبک اعمال اختیار معامله
اختیار معامله آمریکایی چیست؟
اختیار معامله اروپایی چیست؟
اختیار معامله برمودایی چیست؟
تفاوت اختیار خرید اروپایی و آمریکایی در چیست؟

اعمال در اختیار معامله یعنی چه؟

اعمال قرارداد اختیار خرید به معنای خرید دارایی پایه به قیمت تعیین شده در قرارداد توسط خریدار است. به طور مشابه، اعمال قرارداد اختیار فروش به معنای فروش دارایی پایه به قیمت تعیین شده در قرارداد توسط خریدار اختیار فروش است.

قراردادهای اختیار معامله مختلف را می‌توان به صورت نقدی یا با تحویل فیزیکی دارایی پایه تسویه کرد. آنچه قراردادهای اختیار معامله را از هم متمایز می‌کند زمان مجاز برای اعمال آن‌هاست. در واقع انواع سبک اعمال اختیار معامله بر اساس تاریخ اعمال آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. اگر می‌خواهید تفاوت تسویه فیزیکی و نقدی در اختیار معامله را بدانید به این مقاله مراجعه کنید:

آموزش 0 تا 100 تسویه فیزیکی و نقدی در اختیار معامله + ویدیو

قراردادهای اختیار معامله مختلف را می‌توان به صورت نقدی یا با تحویل فیزیکی دارایی پایه تسویه کرد

انواع سبک اعمال اختیار معامله

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، زمان مجاز برای اعمال قراردادهای اختیار معامله متفاوت است. برخی از قراردادهای اختیار به معامله گر اجازه می‌دهند قرار داد را در هر تاریخی قبل از سررسید اجرا کند و برخی دیگر معامله گر را محدود کرده و تنها در تاریخ سررسید قرارداد، اجازه اجرا داده می‌شود. بر همین اساس قراردادهای اختیار معامله بر اساس تاریخ اعمال، سبک‌های اعمال متفاوتی دارند.
قراردادهای اختیار معامله بر اساس سبک‌ اعمال به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1: قراردادهای اختیار معامله متعارف که شامل اختیار معامله اروپایی و اختیار معامله آمریکایی هستند.
2: قراردادهای اختیار معامله نامتعارف که شامل: اختیار معامله برمودایی، اختیار معامله قناری، اختیار معامله سقف، اختیار معامله مضاعف، اختیار معامله ایستگاهی و اختیار معامله نوسان‌دار (الاکلنگی) هستند. 

 با این‌حال ما در این مقاله قصد داریم به سه نوع مهمتر آن یعنی اختیار معامله اروپایی، آمریکایی و برمودایی بپردازیم.

یک نکته مهم: این تقسیم‌بندی‌ها ارتباطی به موقعیت جغرافیایی ندارند و صرفا نشان‌دهنده روش اعمال هستند. برای مثال اختیار معامله اروپایی صرفا به بازار اختیار معامله اروپا محدود نمی‌شود. 

اختیار معامله آمریکایی چیست؟

قراردادهای اختیار معامله آمریکایی، قرارداد اختیار معامله‌ای است که در آن معامله‌گر میتواند قرارداد اختیار خود را در تاریخ سررسید و قبل از آن اعمال کند. به عبارتی دیگر در این سبک اعمال چنانچه قیمت دارایی پایه به یک قیمت مطلوب برسد، معامله‌گر قادر خواهد بود قرارداد اختیار خود را زودتر از تاریخ سررسید اعمال کند. این امکان به دارنده قرارداد امکان می‌دهد که بسته به این که آیا قرارداد اختیار خرید یا اختیار فروش است، سهام خود را با قیمت تعیین شده در تاریخ سررسید قرارداد یا قبل از آن بخرد یا بفروشد. مهم است بدانید در ایران اختیار معامله آمریکایی وجود ندارد. 

اختیار خرید آمریکایی: در قراردادهای اختیار خرید آمریکایی معامله‌گر می‌تواند قبل از تاریخ سررسید قرارداد اختیار خرید را اعمال کرده و سهام را دریافت کند.
اختیار فروش آمریکایی: در قرارداد اختیار فروش آمریکایی معامله‌گر می‌تواند قبل از تاریخ سررسید قرارداد اختیار فروش را اعمال کرده و سهام خود را با قیمت تعیین شده بفروشد. 

مزایای اختیار معامله آمریکایی

قراردادهای اختیار معامله آمریکایی را می‌توان قبل از تاریخ سررسید نیز اعمال کرد. این موضوع دست معامله‌گر را بیشتر باز می‌گذارد و به او امکان بیشتری برای کسب سود یا دفع ضرر می‌دهد.

انواع سبک اعمال در اختیار معامله

اختیار معامله اروپایی چیست؟

قراردادهای اختیار معامله اروپایی، یک نوع از انواع سبک اعمال اختیار معامله  است که در آن معامله‌گر میتواند قرارداد اختیار خود را فقط در تاریخ سررسید اعمال کند. به عبارتی دیگر، در این سبک اعمال چنانچه قیمت دارایی پایه به یک قیمت مطلوب برسد، معامله‌گر قادر نخواهد بود قرارداد اختیار خود را زودتر از تاریخ سررسید اعمال کرده و بسته به این که آیا قرارداد اختیار خرید یا اختیار فروش است، سهام خود را با قیمت تعیین شده در تاریخ قبل سررسید قرارداد بخرد یا بفروشد.  

اختیار خرید اروپایی: در قرارداد اختیار خرید اروپایی معامله‌گر فقط می‌تواند در تاریخ سررسید قرارداد خود را اعمال کرده و سهام مورد نظر خود را بخرد.
اختیار فروش اروپایی: در قرارداد اختیار خرید اروپایی معامله‌گر فقط می‌تواند در تاریخ سررسید قرارداد خود را اعمال کرده و سهام مورد نظر خود را بفروشد.

مزایا و معایب اختیار معامله اروپایی

مزایا:

  1. قراردادهای اختیار معامله اروپایی تا قبل از تاریخ سررسید قرارداد قابل خرید و فروش است.

معایب:

  1. نمی‌توان این دسته از قراردادهای اختیار معامله را زودتر از تاریخ سررسید اعمال کرد و به تاریخ سررسید محدود هستند. 

اختیار معامله اروپایی و اختیار معامله امریکایی

اختیار معامله برمودایی چیست؟

زمان زیادی از اختیار معامله برمودایی نمی گذرد. همانطور که منطقه برمودا بین اروپا و امریکا قرار گرفته، اختیار معامله برمودایی هم بین این دو معامله قرار گرفته و ترکیبی از هر دو است. در اختیار معامله برمودایی میتوانیم به غیر از تاریخ سررسید، در تاریخهای مشخص شده دیگری نیز، قرارداد را اعمال کنیم. در واقع ما چند تاریخ اعمال برای قراردادمان داریم که از پیش تعیین شده هستند. مثلا اول هر ماه میتوان قرارداد را اعمال کرد. 

منبع این پاراگراف: سایت INVESTOPEDIA

تفاوت اختیار خرید اروپایی و آمریکایی در چیست؟

تفاوت اصلی اختیار خرید اروپایی و آمریکایی در سبک اعمال آن‌ها است. همانطور که تا به این‌جای مقاله توضیح دادیم، قراردادهای اختیار معامله آمریکایی را می‌توان در تاریخ سررسید و قبل از آن اعمال کرد در حالی که قراردادهای اختیار معامله اروپایی به تاریخ سررسید محدود می‌شوند و تا قبل از تاریخ سررسید نمی‌توان آن‌ها را اعمال نمود. 

یک سوال مهم: در ایران قراردادهای اختیار معامله به چه سبکی اعمال می‌شوند؟ در حال حاضر در ایران قراردادهای اختیار معامله را تنها می‌توان به سبک اروپایی اعمال کرد. 

اگر می‌خواهید از تاریخ اعمال قراردادهای اختیار معامله سهام باخبر شوید، میتوانید به نقشه بازار سایت ریسکاو مراجعه کنید. کافی است روی هر کدام از قراردادها کلیک کنید تا به تاریخ سررسید آن‌ها دست پیدا کنید. برای استفاده از امکانات جذاب سایت می‌توانید اشتراک پرمیوم سایت را خریداری کنید و از ربات دستیار معامله ریسکاو بهره ببرید!

سخن آخر 

بین اختیار خرید اروپایی و آمریکایی، تفاوت‌های اساسی وجود دارد. بازار اختیار معامله و ابزار مشتقه در بورس ایران هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و در وضعیتی تکاملی است. عاقلانه است که قبل از هر اقدامی ابتدا به درک درستی از این بازار و راه‌های کسب درآمد از آنها برسید. امیدوارم با آشنایی با انواع سبک اعمال اختیار معامله به شما کمک کرده باشیم تا محکمتر در این مسیر قدم بردارید. 

 

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نویسنده:

ناظر محتوا :

جعفر سلیمانی مکی

جعفر سلیمانی مکی

هم بنیانگذار و مدیر عامل ریسکاو، فعال بازارهای مالی و تحلیلگر بازار مشتقه

آرشیو ناظر محتوا