روایتی تازه
از بازار مشتقه
Search
Close this search box.

آموزش 0 تا 100 تسویه فیزیکی و نقدی در اختیار معامله + ویدیو

 

در اختیار معامله، تسویه (settlement) به مرحله‌ای در اعمال قرارداد گفته می‌شود در آن پول و دارایی پایه بین دو طرف قرارداد جابه‌جا می‌شود. اگر پول جابه‌جا شود، تسویه نقدی اختیار معامله (Cash settlement) و اگر دارایی پایه جابه‌جا شود، تسویه فیزیکی اختیار معامله (Physical settlement) اتفاق افتاده است. بیایید با تسویه فیزیکی و نقدی در اختیار معامله  بیشتر آشنا شویم. 

آشنایی با تسویه فیزیکی در اختیار معامله
آشنایی با تسویه نقدی در اختیار معامله
تفاوت تسویه فیزیکی و نقدی در اختیار معامله
آموزش تسویه فیزیکی و نقدی در اختیار معامله در پنل تدبیر و صحرا (ویدیو)

تسویه نقدی اختیار معامله چیست؟

وقتی درخواست اعمال می‌فرستیم، اتاق پایاپای شما را وارد فرآیند تخصیص می‌کند. جایی که خریدار آپشن در مقابل فروشنده آپشن قرار می‌گیرند و فرآیند تسویه اتفاق می‌افتد. بیایید مثالی بزنیم:

فرض کنید ضخود 1074 را به پریمیوم 50  و قیمت اعمال 1000 تومان خریده‌اید. حال سهم پایه (خودرو) افزایش یافته و 1500 تومان شده است. شما طبق قوانین آپشن حق دارید سهام پایه را به همان 1000 تومان بخرید. در تسویه نقدی شما نمی‌خواهید برای هر سهم 1000 تومان بدهید و سهم را بخرید بلکه می‌خواهید طرف فروشنده، مابه‌‌التفاوت قیمت اعمال با قیمت روز دارایی پایه به شما که خریدار کال آپشن هستید، پرداخت کند.  در تسویه نقدی نیازی نیست شما سهم را به قیمت اعمال بخرید و در بازار به قیمت روز بفروشید:
بنابراین در تسویه نقدی، دارایی پایه‌ای جابه‌جا نمی‌شود و شما صرفا مابه‌التفاوت را دریافت می‌کنید. 

پرداختی به شما در تسویه نقدی:

1500 – 1000 = 500   

سود شما در تسویه نقدی:

500 – 50 = 450 (کسر پریمیوم)

در تسویه نقدی، دارایی پایه‌ جابه‌جا نمی‌شود و شما صرفا مابه‌التفاوت را دریافت می‌کنید

 

برای  تسویه نقدی اختیار معامله تا چه زمانی فرصت داریم؟


واضح است که شما تنها می‌توانید در قراردادهای در سود تسویه نقدی انجام دهید. اگر با انواع اعمال آشنا نیستید، به مقاله انواع قیمت اعمال در اختیار معامله مراجعه کنید. ما در آن مقاله شش وضعیت اعمال از لحاظ سود و ضرر را برای شما بررسی کرده‌ایم. اگر در وضعیت سود قرار دارید، یک روز قبل از تاریخ سررسید از ساعت 1 تا 3 عصر درخواست اعمال‌تان را ارسال کنید. 

منظور از T+2 چیست؟

این یعنی فرآیند تسویه نهایتا تا دو روز بعد از تاریخ اعمال انجام می‌شود و امکان ندارد بیشتر از این شود. 

تسویه نقدی چه مزایایی دارد؟ 

تسویه نقدی بیشتر مناسب زمانی است که شما پول لازم برای خرید سهم را ندارید ولی می‌خواهید قرارداد را اعمال کنید.   

نکته خیلی مهم: در تسویه نقدی، قیمت پایانی دارایی پایه در زمان تسویه نقدی را ملاک تسویه می‌دانند یعنی قیمت پایانی‌ای که دارایی پایه یک روز قبل از تاریخ سررسید دارد (همان تاریخی که شما درخواست تسویه نقدی ارسال کرده‌اید). مثلا اگر تاریخ اعمال قرارداد  7 بهمن باشد و شما یک روز قبل از تاریخ سررسید، درخواست تسویه نقدی را بدهید، ملاک تسویه نقدی، قیمت پایانی سهم در تاریخ 6 بهمن  است. 

در تسویه نقدی، قیمت پایانی دارایی پایه در زمان تسویه نقدی را ملاک تسویه می‌دانند

تسویه فیزیکی در اختیار معامله چیست؟

در بازار اختیار معامله، تسویه فیزیکی اختیار معامله طرفدار بیشتری دارد. مثال بالا را به یاد بیاورید. اگر می‌خواهید دارایی پایه را طبق قرارداد، و با قیمت اعمال (1000 تومان) از فروشنده بخرید، در واقع تسویه فیزیکی انجام داده‌اید. با این کار شما دارایی پایه (سهم پایه) را به قیمت 1000 تومان می‌خرید و می‌توانید آن را به قیمت روز یعنی 1500 تومان بفروشید. در تسویه فیزیکی، اگر گزینه «اعمال حداکثری» را انتخاب کنید، تمامی موقعیت‌هایتان وارد فرآیند تسویه می‌شوند. اما این کار اجباری نیست و شما می‌توانید بخشی از آن را تسویه فیزیکی کنید. 

تفاوت تسویه فیزیکی و نقدی در اختیار معامله

تفاوت تسویه فیزیکی و نقدی در اختیار معامله در چه چیزی است؟

تا الان باید برای شما مشخص شده باشد که تفاوت تسویه فیزیکی و نقدی در اختیار معامله در این است که در تسویه نقدی ارزش پولی جابه‌جا می‌شود  و در تسویه فیزیکی، دارایی پایه (سهم پایه)
مزیت تسویه نقدی زمانی است که می‌خواهید قرارداد را اعمال کنید اما پول لازم برای خرید دارایی پایه ندارید (به خصوص وقتی معاملات بزرگی در جریان است) اما در تسویه فیزیکی لازم است به اندازه مشخص شده در قرارداد، سهم پایه را خریداری کنید. اگرچه در تسویه نقدی  مشکلات و پیچیدگی‌هایی نیز وجود دارد برای مثال ممکن است شما درخواست اعمال نقدی را بفرستید اما شخص مقابلی برای شما پیدا نشود و فرصت تسویه فیزیکی را هم از دست بدهید و متضرر شوید. 

در تسویه نقدی ارزش پولی جابه‌جا می‌شود  و در تسویه فیزیکی، دارایی پایه

در تسویه فیزیکی و نقدی در اختیار معامله، اگر سهم پایه و در نتیجه اختیار معامله‌های آن بسته شوند، چه اتفاقی میفتد؟

متاسفانه بسته شدن سهم و در پی آن بسته شدن قراردادهای آپشنی که روی آن سهم بسته شده‌اند، از معضلات اختیار معامله است. در این شرایط چه بلایی سر خریدار و فروشنده می‌آید و برای تسویه باید چه کنند؟ در این شرایط، تسویه نقدی بر اساس آخرین قیمت پایانی دارایی پایه (روزی که سهم بسته شده است) انجام می‌شود.
برای تسویه فیزیکی نیز، سمت متعهد ماجرا (فروشنده) تا هر چقدر که سهم پایه در اختیار دارد، در اختیار شما قرار می‌دهد و اگر طبق قرارداد هنوز هم طلبکار بودید، مابقی به صورت نقدی تسویه می‌شود. 

برای تسویه فیزیکی و نقدی در اختیار معامله، درخواست اعمال را باید کجا صادر کنیم؟

برای تسویه فیزیکی و نقدی در اختیار معامله درخواست اعمال را از طریق دو پنل می‌توانید اعمال کنید. سامانه تدبیر و سامانه صحرا

آموزش ویدیویی درخواست تسویه نقدی و فیزیکی  در اختیار معامله در سامانه تدبیر و سامانه صحرا:

 

قوانین و تبصره‌های مربوط به تسویه فیزیکی و نقدی اختیار معامله:

1: مسئوليت عدم اعلام درخواست اعمال، برعهده مشتري ميباشد.
2- بر اساس تبصره 1 ماده 37 دستورالعمل مذكور، اعمال به روش تسويه نقدي تنها براي قراردادهاي اختيار معامله در سود امكان پذير مي‌باشد.
همچنين شايان ذكر است تسويه نقدي قراردادهاي اختيار معامله بر اساس آخرين قيمت اعمال اعلامي توسط بورس و قيمت مبناي دارايي پايه در سررسيد نقدي انجام مي شود.
3- مطابق با مصوبه كميته محترم فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار، انجام تسويه نقدي منوط بر موافقت طرفين قرارداد در سررسيد بوده و لذا اعلام موافقت با تسويه نقدي، به معناي اجراي نهايي اين نوع تسويه نخواهد بود.
4- آن دسته از دارندگان موقعيت باز خريد موافق با تسويه نقدي که امکان تسويه نقدي براي شان وجود نداشته است، در صورت تمايل مي توانند مجدداً در سررسيد فيزيكي و در زمان تعيين شده، درخواست تسويه فيزيکي خود را از طريق سامانه برخط ارسال نمايند.
5- در تسويه نقدي امکان انتخاب يکي از دو حالت تسويه با پاره سهم (به کسري از اندازه قرارداد) يا بدون پاره سهم (مضارب صحيحي از اندازه قرارداد) براي دارندگان موقعيت باز خريد وجود دارد.
6- به منظور سهولت در اجراي فرآيند ارسال درخواست اعمال براي کارگزار مشتري، در تسويه نقدي، گزينه اي با عنوان «موافقت با اعمال حداکثري» تعبيه شده است.
مشتري با انتخاب اين گزينه اعلام مي کند که در زمان تسويه نقدي، موافق اعمال همه موقعيت هاي باز خود مي باشد.
7- بر اساس مواد 42 و 44 دستورالعمل مذكور، در صورتي كه نماد معاملاتي قرارداد اختيار معامله در زمان تسويه نقدي متوقف باشد، در صورت اعلام طرفين، قرارداد اختيار معامله بر اساس آخرين قيمت مبناي دارايي پايه در بازار نقد، تسويه نقدي مي شود.
قراردادهاي اختيار معامله-مديريت ابزارهاي نوين مالي شركت بورس اوراق بهادار تهران

سخن پایانی 

 تسویه فیزیکی و نقدی در اختیار معامله در نگاه اول کمی ساده به نظر می‌رسد اما پیچیدگی‌های مخصوص به خودش را دارد، به خصوص در بازار اختیار معامله ایران که  تسویه فیزیکی و نقدی در اختیار معامله ممکن است به آن سادگی که فکر می‌کنید، انجام نشود. ما در این مقاله سعی کردیم برای شما توضیحات لازم را بدهیم تا  فرآیند تسویه فیزیکی و نقدی در اختیار معامله برای شما ساده و ساده‌تر شود. اگر همچنان سوالی دارید، می‌توانید در کامنت بپرسید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند. 

ریسکاو، روایتی تازه از بازار مشتقه


منبع بخشی از نوشته: OPTIONSTRADING.ORG
نظارت و بازبینی محتوا: جعفر سلیمانی مکی

 

18 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • احمد قادری
    ژانویه 9, 2024 11:26

    شما خودتون تسویه فیزیکی رو ترجیح میدین یا نقدی

    پاسخ
    • آسیه رحمانی
      ژانویه 9, 2024 12:48

      این بیشتر بستگی به وضعیت خودتون داره اما معمولا تسویه فیزیکی بیشتر از تسویه نقدی انجام میشه

      پاسخ
  • دنیا عباسی
    ژانویه 21, 2024 15:39

    مشکل تسویه نقدی اختیار معامله چیه؟ غیر از اینایی که گفتین؟؟؟

    پاسخ
    • آسیه رحمانی
      ژانویه 21, 2024 15:54

      تسویه نقدی مشکل خاصی نداره فقط لازمه یکمی بیشتر حواستون باشه. کلا توی تسویه قراردادهای آپشن بهتره قراردادی که پول اعمالش رو ندارید و فقط برای نوسان گیری آپشن خریدید رو تا روز سررسید نگه ندارید یا اگه نگه داشتین دیگه حداقل آفست اون رو اول وقت انجام بدین و نذارین برای ساعات پایانی.

      پاسخ
  • مهسا جعفرنژاد
    ژانویه 21, 2024 15:43

    سررسید نقدی قراردادهای اختیار معامله کی میشه اونوقت؟

    پاسخ
    • آسیه رحمانی
      ژانویه 21, 2024 15:51

      زمانیه که در اون دارندگان موقعیت باز اعم از خرید یا درخواست اعمال تسویه نقدی شون رو ارسال میکنن.

      پاسخ
  • ستاره شریفی
    ژانویه 29, 2024 13:14

    تدبیر بهتره یا صحرا؟

    پاسخ
    • آسیه رحمانی
      ژانویه 29, 2024 14:21

      بستگی داره شما با کدوم پنل معاملاتی راحت تر باشین. بعضی ها میگن صحرا امکانات بهتری نسبت به تدبیر داره بعضی ها هم فقط میتونن با تدبیر کارکنن

      پاسخ
  • سینا طوسی
    فوریه 18, 2024 11:06

    سلام به شما. اون اعمال حداکثری رو بزنم معنیش میشه اینکه یا کلش تسویه نقدی میشه یا هیچی درسته؟

    پاسخ
    • آسیه رحمانی
      فوریه 18, 2024 12:53

      سلام. اعمال حداکثری به این معنیه که هرچی دارم درخواست بدم. یعنی لازم نیست تعداد رو دستی وارد کنید که شاید اشتباه وارد کنید. وگرنه باز هم در تعداد تسویه نقدی که امکان داشته باشه فرقی نداره.

      فرض بگیریم شما 1000 موقعیت دارید – تیک اعمال حداکثری بزنید یعنی همه 1000 تا – اگر نزنید یعنی یک تعداد کمتر دوست دارم درخواست بدم که مثلا عدد 800 را وارد میکنید

      پاسخ
  • حدیث پهلوان
    فوریه 18, 2024 12:23

    میخام ببینم آیا اختیار خرید رو خریدم روز اعمال درخواست فیزیکی دادم آیا صد درصد سهم به حسابم میاد یا نه؟

    پاسخ
    • آسیه رحمانی
      فوریه 18, 2024 12:43

      بله امکانش هست که سهم به شما تحویل داده نشه اما خسارت و مابه‌تفاوت دریافت می‌کنید

      پاسخ
  • حدیث کرمانشاهی
    مارس 4, 2024 15:40

    یه سوال دارم ازتون. واسه تسویه نقدی و فیزیکی تا کی مهلت هست حساب شارژ بشه؟

    پاسخ
    • آسیه رحمانی
      مارس 4, 2024 16:10

      سلام. لازمه تا قبل از ساعت ۱۵ همه کارهاتون رو کرده باشید و درخواست گذاشته باشید.

      پاسخ
  • ببخشید سوالی دارم. من روز چهارشنبه درخواست اعمال تسویه فیزیکی طستا 1218 را ثبت کردم و کارگزاری هم اعمال کرده است. اما معادل ارزش ریالی اعمال از موجودی نقد من کسر شده متاسفانه. فکر می کنم باید معادل ارزش فروش و اعمال به موجودی نقد من اضافه می شد .

    پاسخ
    • آسیه رحمانی
      مارس 12, 2024 14:01

      سلام. وقت بخیر. طبق چیزی که می‌فرمایید، درسته
      اگر فروش فزاینده دارید، ممکنه وجه‌تضمین‌ها بالا رفته باشن و سرمایه شما درگیر شده باشه. در غیراینصورت از طریق کارگزاری تون پیگیری کنید

      پاسخ
  • الهام عباس زاده
    مارس 16, 2024 10:42

    سلام. وقت بخیر. من چهارشنبه صد تا قرارداد طهرم ۱۲۲۵ فروخته بودم
    پول هم به حد کافی و حتی بیشتر تو حساب کارگزاری برای اعمال داشتم
    الان دیدم نوشته تنها ۹۷ تا اعمال شده، اون سه تا رو به تو ستون نکول نیاورده است
    آیا دلیلش این هست که سه درصد خریداران طهرم سهم نداشتند و لذا اعمال نکردند و برایشان سوخت شده است؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نویسنده:

ناظر محتوا :

جعفر سلیمانی مکی

جعفر سلیمانی مکی

هم بنیانگذار و مدیر عامل ریسکاو، فعال بازارهای مالی و تحلیلگر بازار مشتقه

آرشیو ناظر محتوا