روایتی تازه
از بازار مشتقه
Search
Close this search box.

 

زمانی که در بازارهای مالی مانند بورس معامله می‌کنید، باید انتظار دو پیشامد را داشته باشید: یا سود می‌کنید یا ضرر! 

به عنوان یک معاله‌گر بورس لازم است که با ابزارهای بررسی میزان سود و زیان آشنایی کامل داشته تا بتوانید در معاملات خود بازدهی بیشتری داشته باشید. روش‌های زیادی در بازارهای مالی وجود دارد که به شما برای تشخیص وضعیت سود و زیان کمک می‌کند، قیمت سر به سر (Breakeven Point – BEP) یکی از این ابزارهای پرکاربرد است.

در این مقاله از ریسکاو به موضوعاتی مانند «قیمت سر به سر اختیار معامله چیست؟»، «چگونه قیمت سر به سر را محاسبه کنیم؟»، «کاربرد قیمت سر به سر در بورس» و «قیمت سر به سر در چهار موقعیت گیری اختیار معامله» خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید. 

 

برای رفتن به بخش مورد نظر کلیک کنید:

قیمت سر به سر اختیار معامله چیست؟
چگونه قیمت سر به سر را محاسبه کنیم؟
کاربرد قیمت سر به سر در بورس
قیمت سر به سر در چهار موقعیت گیری اختیار معامله

قیمت سر به سر  اختیار معامله چیست؟

قیمت سر به سر، قیمتی است که در آن میزان هزینه‌ها و کل درآمد معامله‌گر باهم برابر است. قیمتی که در آن خریدار/فروشنده قرارداد اختیار هیچ ضرر و سودی را ندارد و با رسیدن دارایی به آن قیمت در نقطه صفر قرار دارد. برای اینکه بفهمید در سود قرار می‌گیرید یا در ضرر، باید از نقطه صفر معامله آگاه باشید. در ادامه با یک مثال ساده این تعریف را بیشتر باز خواهیم کرد:

تصویر کنید شخصی سهم خودرو را با قیمت 400 تومان خریده است و 1.5 درصد ارزش سهم را به عنوان کارمزد پرداخت کرده است. بنابراین قیمت سربه سر معامله او با احتساب کارمزد پرداخت شده 460 تومان می‌باشد. به این ترتیب اگر قیمت سهام بیشتر از 460 تومان شود، معامله‌گر سود می‌کند و اگر قیمت سهام کمتر از 460 تومان شود، معامله‌گر ضرر خواهد کرد.

و در نهایت اگر قیمت سهام دقیقا روی 460 تومان باشد، اصطلاحا معامله‌گر در قیمت سر به سر قرار دارد. در این قیمت معامله‌گر نه پولی بدست ‌آورده و نه پولی از دست داده است.

کاربرد قیمت سر به سر در بورس 

قیمت سر به سر در بورس نیز مانند هر بازار مالی دیگری برای محاسبه میزان سود و ضرر معامله مورد استفاده می‌شود. معامله گران می‌توانند با محاسبه این قیمت ضررهای احتمالی را کاهش دهند، بدون ضرر و حتی با سود از معامله مورد نظر خود خارج شوند. برای این‌که بتوانید ریسک خود را مدیریت کنید، باید از نقطه سربه‌سر خود باخبر باشید.  

چگونه قیمت سر به سر را محاسبه کنیم؟

محاسبه قیمت سر به سر اصلا کار پیچیده و سختی نیست. برای محاسبه قیمت سر به سر می‌بایست تعداد سهم خریداری شده را در مبلغ خرید ضرب کنید.  چنانچه یک سهم را طی چند مرحله خریداری کرده‌اید، می‌بایست تعداد سهام خریداری شده را در قیمت تمام شده آنها ضرب کنید و حاصل آنها را با هم جمع کرده و تقسیم بر تعداد کل سهم کنید تا میانگین قیمت خرید بدست بیاید. 

همانطور که می‌دانید برای خرید و فروش سهم در بازار بورس باید مبلغی را به عنوان کارمزد پرداخت نمایید. بنابراین باید هزینه پرداخت شده به عنوان کارمزد را هم در محاسبه قیمت سر به سر لحاظ کنید. بدین ترتیب قیمت سربه سر در بورس با فرمول زیر قابل محاسبه است:

کارمزد فروش – 1 / (کارمزد خرید + 1)* میانگین قیمت خرید = قیمت سربه‌سر

نقطه سر به سر 4 موقعیت اختیار معامله:

نوع قرارداد

موقعیت معامله‌گر

نقطه سر به سر معامله‌گر

قرارداد اختیار خرید
(کال آپشن)

موقعیت خرید
(هولدر)

قیمت اعمال قرارداد + قیمت پرمیوم پرداختی هولدر

قرارداد اختیار خرید
(کال آپشن)

موقعیت فروش
(رایتر)

قیمت اعمال قرارداد + قیمت پرمیوم دریافتی رایتر

قرارداد اختیار فروش 
(پوت آپشن)

موقعیت خرید
(هولدر)

قیمت اعمال قرارداد – قیمت پرمیوم پرداختی هولدر

قرارداد اختیار فروش
(پوت آپشن)

موقعیت فروش
(رایتر)

قیمت اعمال قرارداد – قیمت پرمیوم پرداختی رایتر

 

نکته خیلی مهم: توجه داشته باشید اگر صرفا قصد معامله گری در بازار آپشن را داشته باشید.نقطه سر به سر معامله شما فقط کارمزد پرداختی به کارگزار می‌باشد. که این کارمزد برابر با 0.001 ارزش معامله شما است،در مثال های زیر قیمت سر به سر درصورت اعمال قرار داد گفته شده است.

قیمت سر به سر

قیمت سر به سر در چهار موقعیت اختیار معامله با مثال

مثال سر به سری موقعیت خرید قرارداد اختیار خرید

 فرض کنید آقای الف پیش‌بینی می‌کند قیمت سهام آلفا در تاریخ 4 تیرماه افزایش پیدا خواهد کرد. قیمت سهام آلفا در این تاریخ ۴،۲۰۰ ریال است. او اختیار خرید این سهام را به قیمت توافقی ۴,۶۰۰ ریال و در قرارداد اختیار معامله‌ای با پریمیوم ۳۶ ریال خریداری می‌کند که این قرارداد در ۱۰ مردادماه منقضی می‌شود (تاریخ اعمال).  اگر سهام آلفا بالاتر از ۴،۶۳۶ ریال (4600 + 36 ریال) قرار بگیرد، آقای الف با اعمال اختیار معامله بعد از کسر پریمیوم سود به دست می آورد. اما اگر قیمت سهام آلفا در سطح ۴،۶۰۰ یا پایین‌تر از آن معامله شود، وی با حداکثر زبان یعنی معادل قیمت پریمیوم مواجه خواهد شد و قرار داد را اعمال نخواهد کرد. 

مثال سر به سری موقعیت فروش قرارداد اختیار خرید

آقای الف معتقد است قیمت سهام آلفا قرار است پایین بیاید بنابراین یک اختیار خرید با قیمت توافقی ۲،۶۰۰ ریال به قیمت پریمیوم ۱۵۴ ریال بابت اختیار معامله زمانی که قیمت سهام آلفا ۲،۶۹۴ ریال است واگذار می‌کند. اگر قیمت سهام آلفا روی ۲۶۰۰ بماند یا پایینتر برود اختیار خرید توسط خریدار اختیار خرید اعمال نخواهد گردید و آقای الف میتواند کل پریمیوم یعنی ۱۵۴ ریال را به عنوان سود به دست بیاورد. 

مثال سر به سری موقعیت خرید قرارداد اختیار فروش

آقای الف انتظار دارد سهام آلفا که در تاریخ ۴ تیرماه قیمت آن ۶۹۴، ۲ ریال است، پایین بیاید. او یک اختیار فروش با قیمت توافقی ۲،۶۰۰ ریال و با پریمیوم ۵۲ ریال خرید می‌کند که در تاریخ ۱۰ مرداد اعمال می‌شود. اگر قیمت سهام آلفا پایین تر از ۲،۵۴۸ ریال (52- 2694 ریال) قرار بگیرد، آقای الف با اعمال اختیار معامله سود خواهد کرد. اگر قیمت سهام بالاتر از ۲۶۰۰ ریال قرار گیرد، او می‌تواند با حداکثر زیانی به اندازه پریمیوم به پیش رود. (اختیار فروش بدون ارزش منقضی خواهد شد)

سربه سری موقعیت فروش قرارداد اختیار فروش

آقای الف پیش‌بینی می‌کند قیمت سهام آلفا که در حال حاضر قیمت آن ۴،۱۹۱ ریال، رشد کند.  او در ۴ تیرماه اختیار معامله‌ای با قیمت اعمال ۴،۱۰۰ ریال و پریمیوم ۱۷۰ ریال را به فروش می‌رساند که در تاریخ ۱۰ مردادماه اعمال می‌گردد. اگر قیمت سهام آلفا بالاتر از ۴،۱۰۰ ریال باقی بماند، او به اندازه پریمیوم سود خواهد کرد، چون خریدار، اختیار فروش آن را اعمال نخواهد کرد. اگر قیمت سهام تا سطحی پایین تر از ۴،۱۰۰ ریال پایین بیاید،خریدار اختیار فروش، قرار داد را اعمال می‌کند. از این مرحله برای آقای الف شروع زیان خواهد بود. اگر قیمت سهام به زیر قیمت سر به سر برسد، آقای الف پریمیوم به علاوه یک مبلغ اضافه را از دست خواهد داد که این مبلغ مازاد بستگی به میزان نزول قیمت سهام آلفا دارد.

 

 

قیمت سر به سر

سخن پایانی

سعی کنید قبل از ورود به هر معامله، نقطه‌ی سربه‌سر آن را پیدا کنید. این به شما کمک می‌کند خیلی بهتر ریسک خود را مدیریت کنید. در استراتژی‌های اختیار معامله که در سطح حرفه‌ای قرار دارند، یکی از مهمترین چیزها نقطه سربه‌سر اختیار معامله است. 

منبع بخشی از متن: wallstreetprep

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نویسنده:

ناظر محتوا :

جعفر سلیمانی مکی

جعفر سلیمانی مکی

هم بنیانگذار و مدیر عامل ریسکاو، فعال بازارهای مالی و تحلیلگر بازار مشتقه

آرشیو ناظر محتوا