روایتی تازه
از بازار مشتقه
Search
Close this search box.
ارزش مفهومی چیست

چرا باید قبل از معامله به ارزش مفهومی (نوشنال ولیو) نگاه کنیم؟

احتمالا در میان اعداد و ارقام قراردادهای اختیار معامله، چشمتان به «ارزش مفهومی معادلات» خورده باشد. به نظر شما این عدد بیانگر چه چیزی است؟ با ما همراه باشید تا با ارزش مفهومی و اهمیت آن در اختیار معامله آشنا شویم. 

 ارزش مفهومی در اختیار معامله چیست؟ 

ارزش مفهومی معامله یا نوشنال ولیو (Notional Value) یکی از مهمترین اعدادی است که در اختیار معامله باید به آن توجه کنیم.  در واقع این عدد به ما نشان می‌دهد که در شرایط عادی در بازار بورس، با خرید یک قرارداد  اختیار معامله به چه میزانی از  سرمایه گذاری‌ احتیاج دارید و در واقع چه میزان سرمایه در موقعیت‌های مربوط به ابزارهای مشتقه مورد مدیریت قرار گرفته است. با تحلیل نوشنال ولیو اطلاعات ارزشمندی کسب می‌کنید که می‌توانید از آن در تحلیل‌ بازار آپشن و مدیریت ریسک پورتفولیوی خود استفاده کنید. در واقع اهمیت اصلی این عدد در این است که اهرم هر قرارداد را به شما نشان می‌دهد. 

نکته: به ارزش مفهومی به اختصار، NV نیز می‌گویند.

ارزش مفهومی با ارزش معاملات چه تفاوتی دارد؟

بیایید با یک مثال خیلی کلی قضیه را روشن کنیم: فرض کنید میخواهید یک زمین بخرید. روی کاغذ این زمین 10 میلیارد قیمت دارد و اگر بخواهید آن را بخرید، باید 10 میلیارد بپردازید. اما صاحب بنگاه می‌گوید در واقعیت این زمین خیلی بیشتر از این حرف‌ها می‌ارزد و قرار است در آینده در نزدیکی آن پارک احداث شود و ارزش آن به 30 میلیارد هم برسد. در بورس، ارزش معاملات، قیمت 10 میلیاردی، و ارزش مفهومی، قیمت 30 میلیاردی است. در واقع این عدد به ارزش دارایی پایه اشاره می‌کند اما ارزش معاملات صرفا درباره این است که موقعیت فعلی چه ارزشی دارد.  به همین دلیل است که باید به نوشنال ولیو توجه نشان بدهیم. 

چگونه ارزش مفهومی یا همان نوشنال ولیو را محاسبه کنیم؟

1:  روش دستی:

در روش دستی اعداد را در این فرمول‌ها قرار می‌دهیم: 

فرمول محاسبه ارزش مفهومی معاملات: 

(حجم قراردادهای معامله شده) * (اندازه قرارداد) * (قیمت روز دارایی پایه ( یا همان سهم پایه در آپشن سهام))

فرض کنید:

 قیمت سهام پایه‌ی خودرو:  850 تومان  اندازه هر قرارداد:  1000       قیمت اعمال: 920

 پریمیوم: 8 تومان        تعداد قرارداد : 25

در این صورت، ارزش مفهومی خودرو برابر است با: 

1000 * 25 * 850 = 21250000

فرمول محاسبه ارزش معاملات (Market value) یا همان (قیمت اختیار معامله): 

(اندازه هر قرارداد) * (حجم قراردادهای معامله شده ) * (پریمیوم)

25 * 1000 * 8 = 200000

نکته مهم: اندازه قرارداد در اختیار معامله معمولا برابر با 1000 است مگر این‌که افزایش سرمایه رخ بدهد

در واقع با درنظر گرفتن اختلاف بین ارزش معاملات (200000) و ارزش مفهومی (21250000) می‌توان به اهرم قرارداد  پی برد. آن هم با استفاده از این فرمول که سایت ارزشمند Investopedia آن را ارائه کرده است:

فرمول محاسبه اهرم = (ارزش مفهومی) تقسیم بر (ارزش معاملات)

در معادله بالا، اهرم می‌شود:

(21250000) تقسیم بر (200000) = 106.25 

106.25 اهرم بالایی است. مگر نه؟ این یکی از جذابیت‌‌های بازار آپشن است. 

(عکس فرمول نوشنال، مارکت و اهرم)

  

نکته: به خاطر وجود اهرم، ارزش مفهومی همیشه بیشتر از ارزش معاملات است.

2: از طریق سایت بورس

کافی است به آدرس tsetmc.com بروید و در قسمت جستجو، قرار داد مورد نظر خود را سرچ کنید. برای مثال «ضخود 1122». در قسمت پایین سمت راست می‌توانید نوشنال ولیو و ارزش معاملات را بیابید:

ارزش مفهومی (نوشنال ولیو) در سایت بورس

3: از طریق سایت ریسکاو

یکی از خدمات سایت ما، ارائه اطلاعات دقیق بازار اختیار معامله است. شما می‌توانید با رفتن به بخش «دیده‌بان» در منوی سایت، اطلاعات کاملی درباره قراردادهای آپشن به دست بیاورید. برای این کار کافی است نام دارایی پایه مورد نظر خود را انتخاب کنید و سایر اطلاعات را پر کنید. سپس دکمه جستجو را بزنید. برای مثال برای بررسینوشنال ولیو قراردادهای «پترول» در قسمت دارایی پایه، پترول را بنویسید و سپس جستجو را بزنید:

ارزش مفهومی (نوشنال ولیو) در سایت ریسکاو

به راحتی و در یک نگاه می‌توانید اطلاعات جامعی مثل بلک شولز، میزان در سود و ضرر بودن، وجه تضمین و از همه مهمتر، «نوشنال ولیو» را ببینید. برای خرید اشتراک پریمیوم ریسکاو، کافیست اینجا کلیک کنید و از خدمات گسترده‌ی آن بهره‌مند شوید. 

سخن پایانی

شناخت «ارزش مفهومی» یا همان نوشنال ولیو جزو مقدمات انجام یک معامله خوب است. به خاطر داشته باشید که قبل از هر معامله‌ای به این اعداد توجه کنید. البته نوشنال ولیو یکی از این اعداد است و شما باید به اعدادی دیگری مثل ضریب دلتا و تتا هم توجه کنید. در مقالات دیگر بخش بلاگ به این ضرایب پوشش ریسک پرداخته‌ایم که می‌توانید آن ها را مطالعه کنید. 

نویسنده:

ناظر محتوا :

جعفر سلیمانی مکی

جعفر سلیمانی مکی

هم بنیانگذار و مدیر عامل ریسکاو، فعال بازارهای مالی و تحلیلگر بازار مشتقه

آرشیو ناظر محتوا