روایتی تازه
از بازار مشتقه
Search
Close this search box.

 

یکی از استراتژی های بازار آپشن که مورد علاقه صندوق ها و سهامداران درصدی و عمده است استراتژی کاورد کال است.

این استراتژی بیشتر برای سهامداران عمده ای کاربرد دارد که مایل به سهامداری طولانی‌مدت هستند و به غالبا به دلیل حضور در ترکیب حاکمیتی شرکت ها قصد فروش سهم را ندارند و به جای آن قارداد اختیار خرید سهم پایه خود را میفروشند ، معمولا از وارد قراردادهای در زیان میشوند و یا پرمیوم دریافتی را طوری ارزش گذاری میکنند که در صورت اعمال سودی بیشتر از سود بدون ریسک را نصیب شرکت کرده باشند
مدل استراتژی : خرید سهم + فروش اختیار خرید

مزایای استراتژی کاوردکال

پرمیوم دریافتی از کاورد کال را می توان به عنوان درآمد نگه داشت.

بسیاری از سرمایه گذاران به همین دلیل از کاورد کال استفاده می کنند و به صورت دوره ای کاورد کال ها  را به صورت منظم ، گاهی ماهانه و گاهی فصلی با هدف کسب چند درصد درآمد به بازده سالانه خود دارند این مزیت در صورتی می باشد که قراردادی که معامله فروش در آن دارید در زیان باشد..

یکی از دلایلی که برخی سرمایه‌گذاران کاورد کال را می‌فروشند، کاهش مقداری از ریسک در صورت افت بازار است،

با توجه به پرمیوم که از خریدار قرارداد دریافت کرده اند.اگر بازار با کاهش رو به رو شود.به میزان آن پمیوم دریافتی میتواند افت سهام را تحمل کند و زیانی نداشته باشد.

خطرات کاوردکال

خطر واقعی از دست دادن پول در صورت کاهش قیمت سهام به زیر نقطه سر به سر.

نقطه سر به سر قیمت خرید سهام منهای پرمیوم دریافتی است. مانند هر استراتژی دیگری که شامل مالکیت سهام است، ریسک قابل توجهی نیز وجود دارد.

اگرچه قیمت سهام فقط می تواند به صفر برسد، اما این هنوز ۱۰۰٪ مبلغ سرمایه گذاری شده است، بنابراین مهم است که سرمایه گذاران تحت پوشش برای پذیرش ریسک بازار سهام مناسب باشند.

ریسک فرصت عدم مشارکت در افزایش قیمت سهام.

تا زمانی که این استراتژی است، فروشنده موظف است سهام را به قیمت اعمال بفروشد. اگرچه پریموم مقداری پتانسیل سود بالاتر از قیمت عملی را فراهم می کند، این پتانسیل سود محدود است.

بنابراین، کاورد کال کننده به طور کامل در افزایش قیمت سهام بالاتر از اعمال حقی ندارد. در صورت افزایش قابل توجه قیمت سهام، کاورد کال کنندگان اغلب احساس می کنند که “فرصت بزرگی را از دست داده اند”.

استراتژی کاوردکال چه زمانی وارد سود میشود؟

کاورد کال در صورتی سودآور است که قیمت دارایی پایه نزدیک به قیمت اعمال باشد، اما بالاتر از آن نرود در این صورت خریدار اختیار خرید از اعمال اختیار خود منصرف میشود و کل پرمیوم دریافتی سود فروشنده اختیار است.و از طرفی نیز در سهام خودش نیز ضرر زیادی نکرده .

 

حداکثر زیان در استراتژی کاوردکال چه میزان است؟

اگر روند قیمتی بازار بر خلاف پیش بینی معامله گر آپن نزولی پر قدرت باشد، اگر چه این معامله گر پرمیوم دریافتی را سود شناسایی میکند اما در بازار نقدی هرچه قیمت دارایی پایه بیشتر کاهش یابد ضرر معامله گر بیشتر میشود.

به مثال زیر توجه کنید

فرض کنید شما  100 هزار برگه سهم از ایران خودرو با قیمت خرید 180 تومان دارید . و قصد دارید از استراتژی کاورد کال استفاده کنید. تحلیل شما بر این اساس می باشد که بازار با شیب ملایم صعودی خواهد شد.

وارد معامله فروش ضخود1106 با اعمال 200 تومان و پرمیوم 20 تومان میشوید. شما 100 قرار داد فروش باز میکنید.

فرض اول:رسیدن قیمت ایران خودرو به 195 تومان در تاریخ اعمال: در این صورت خریدار این قرارداد اعمال انجام نمی دهد و شما 20 تومان به ازای هر برگه سهم خودتا سود کرده اید.

فرض دوم:رسیدن قیمت ایران خودرو به قیمت 250 تومان در تاریخ اعمال: در این صورت خریدار قرارداد اعمال انجام می دهد، و شما باید به تعهدی که داشته ایید عمل کنید و 100 هزار برگه سهم را تحویل دهید. در این صورت  شما از رشد سهام ایران خودرو جا مانده ایید و در آمد شما همان 20 تومان میشود که به ازای هر برگه سهم در قرارداد دریافت کرده اید.

فرض سوم : رسیدن قیمت ایران خودرو به قیمت 150 تومان در تاریخ اعمال:با تجه به اینکه در این قیمت خریدار قرارداد اعمال انجام نمی دهد شما 20 تومان برای هر سهم پرمیوم دریافت کرده ایید که میتواند در آمد شما باشد. اما دارایی پایه شما نیز افت کرده است و شما 30 تومان بابت افت دارایی زیان داشته ایید ، اما با توجه به اینکه 20 تومان دریافت کرده ایید. زیان شما فقط 10 تومان است.

 

 

5 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • […] خنثی به سود و زیان یا زیان ده. برای آشنایی بیشتر به مقاله استراتژی کاوردکال مراجعه کنید. این استراتژی نوعی استراتژی اختیار خرید […]

    پاسخ
  • احمد قادری
    ژانویه 9, 2024 11:33

    واقعا با استراتژی کاوردکال میشه چند درصد بالای سود ثابت درآورد یا نه؟

    پاسخ
    • آسیه رحمانی
      ژانویه 9, 2024 12:47

      خیلی بدون ریسک نیست اما خوبی آپشن اینه که میتونین ریسک رو مدیریت کنین. اگر قراردادهای عمیقا در سود کاوردکال انجام بدید با احتمال بالایی سهم رو تحویل خواهید داد و نقدینگی بهتون برخواهد گشت. فقط چیزی که باید درنظر بگیرین افزایش سرمایه احتمالی در آینده س. اگر با تمام پرتفو وارد یک کاوردکال بشید و وسط کار شرکت افرایش سرمایه بده، برای زنده نگهداشتن موقعیت تون تا زمان ثبت افزایش سرمایه نیاز به وجه تضمین اضافی خواهید داشت. این چیزیه که باید مدنظر داشته باشین.

      پاسخ
  • محمدامین قیاسی
    مارس 11, 2024 15:34

    آیاد در پنل صحرا برای کارورد کال گزینه داره انلاین انتخاب کنیم تا سهم مون فریز بشه؟
    و اینکه در تدبیرم هست؟ یا کلا نداریم این گزینه رو و باید تماس بگیریم؟

    پاسخ
    • آسیه رحمانی
      مارس 12, 2024 13:58

      سلام. پنل صحرا داره اما تدبیر نه. باید برای فعالسازیش پیام بدین

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نویسنده:

ناظر محتوا :

جعفر سلیمانی مکی

جعفر سلیمانی مکی

هم بنیانگذار و مدیر عامل ریسکاو، فعال بازارهای مالی و تحلیلگر بازار مشتقه

آرشیو ناظر محتوا